Πέμπτη 25 Ιουνίου 2015

Ομοβροντία αντιλαϊκών παρεμβάσεων με μνημόνια διαρκείας

Αποτυπώνεται ανάγλυφα η συνέχεια που χαρακτηρίζει την αντιλαϊκή πολιτική για λογαριασμό του κεφαλαίου, τόσο στην προηγούμενη μνημονιακή περίοδο, όσο και στην «επόμενη μέρα»
Ο λαός που πλήρωσε για την κρίση του κεφαλαίου, καλείται τώρα να πληρώσει και για την «επόμενη μέρα», για τη στήριξη της ανάκαμψης της κερδοφορίας του
Ο λαός που πλήρωσε για την κρίση του κεφαλαίου, καλείται τώρα να πληρώσει και για την «επόμενη μέρα», για τη στήριξη της ανάκαμψης της κερδοφορίας του
«Μεταρρυθμίσεις για την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος και πέραν αυτού»τιτλοφορείται η πρόταση - λαιμητόμος για το λαό, που κατέθεσε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στους «θεσμούς» της τρόικας, στο πλαίσιο του Γιούρογκρουπ της περασμένης Δευτέρας (22/6). Ευθύς εξαρχής ομολογούν το γεγονός ότι τα αντιλαϊκά παζάρια τους αφορούν στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης του μνημονίου με τη σημερινή μορφή του, το οποίο αποτελεί την αφετηρία για τα ακόμη χειρότερα που σχεδιάζουν για την επόμενη φάση.
Εύσημα για τα αποτελέσματα των μνημονίων, δεσμεύσεις για την αντιλαϊκή συνέχεια
Την ίδια ώρα, χαρακτηριστικό στοιχείο για τη συνέχεια στην αντιλαϊκή πολιτική για λογαριασμό του κεφαλαίου είναι το πλήθος θετικών εκτιμήσεων που περιλαμβάνει η πρόταση της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για την
«προσαρμογή» που σημειώθηκε με τα αντιλαϊκά μέτρα που προώθησαν οι προκάτοχοί της, μαζί με σαφείς δεσμεύσεις για «πιο φιλόδοξα και θαρραλέα βήματα» στην ίδια κατεύθυνση.
Σε αυτό το πλαίσιο, αποδίδουν εύσημα στο σημερινό μνημόνιο και στα αποτελέσματα που αυτό επέφερε, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Σήμερα τα δημόσια οικονομικά κινούνται σε μια πιο βιώσιμη τροχιά σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την κρίση, αν και η δημοσιονομική κατάσταση επιδεινώθηκε τους τελευταίους μήνες λόγω της αβεβαιότητας». Οπως προκύπτει, στέκονται αυτοκριτικά στη μέχρι τώρα διαχείριση της δικής τους διακυβέρνησης για τις «αβεβαιότητες» που διαπίστωναν επί καιρό τα εγχώρια αστικά επιτελεία, σχετικά με τη διαμόρφωση της αντιλαϊκής συμφωνίας.
Παράλληλα, ανοιχτά και απροκάλυπτα ομολογούν τη συμφωνία και με το πρώτο και με το δεύτερο μνημόνιο, και ειδικότερα την αντιασφαλιστική επίθεση που εντάθηκε στο πλαίσιό τους, λέγοντας: «Οι συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις του 2010 και του 2012 έχουν μερικώς ωφελήσει τη βιωσιμότητα του γενικότερου συνταξιοδοτικού συστήματος, το οποίο στο παρελθόν ήταν κατακερματισμένο και δαπανηρό μεταθέτοντας τα δυσβάστακτα βάρη στις μελλοντικές γενιές. Επιπλέον, πολύ πιο φιλόδοξα και θαρραλέα βήματα απαιτούνται για την ολοκλήρωση αυτών των μεταρρυθμίσεων και για να αντιμετωπιστούν οι πιέσεις στο σύστημα που προκαλούνται από την οικονομική κρίση».
Η πρόταση της συγκυβέρνησης αποκαλύπτει το εύρος της αντιλαϊκής επίθεσης που θα εκδηλωθεί στην επόμενη περίοδο, στο πλαίσιο της υπηρέτησης των στρατηγικών στόχων του εγχώριου κεφαλαίου, αλλά και των μνημονίων διαρκείας που ισχύουν σε ολόκληρη την ΕΕ και την Ευρωζώνη.
Αντιλαϊκό μπαράζ για την «ώθηση» στις επενδύσεις του κεφαλαίου
Η κυβερνητική πρόταση, ανάμεσα σε άλλα, σημειώνει:
-- «Αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα πάρουν χρόνο για να αποδώσουν καρπούς, ενώ η μακροπρόθεσμη ανάκαμψη θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί ιδιωτικά και το εναρκτήριο λάκτισμα της ροής χρηματοδότησης των επενδύσεων θα χρειαστεί μια αρχική ώθηση». Λένε, δηλαδή, ότι η καπιταλιστική ανάκαμψη θα έχει μεν όχημα τα ιδιωτικά κεφάλαια, όμως το «εναρκτήριο λάκτισμα» θα δοθεί από τα διακρατικά και κρατικά πακέτα ενίσχυσης των μονοπωλίων και των επιχειρηματικών ομίλων...
-- «Η ελληνική κυβέρνηση είναι έτοιμη να επιβεβαιώσει την πλήρη υποστήριξή της για την εφαρμογή του καταλόγου των μεταρρυθμίσεων μέσω μιας ψηφοφορίας στο Κοινοβούλιο μέσα σε λίγες μέρες, το οποίο θα περιλαμβάνει την απαραίτητη νομοθεσία για τον ΦΠΑ και άλλα μέτρα απαραίτητα για την επίτευξη των συμφωνημένων δημοσιονομικών στόχων». Πρόκειται, δηλαδή, για την εφαρμογή της πρώτης από τιςπροαπαιτούμενες δράσεις που θα αναλάβει, και μάλιστα με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής. Είναι οι συνηθισμένες πρακτικές των «δεσμεύσεων» στο πλαίσιο του μνημονίου, αλλά και γενικότερα των διαδικασιών της ενισχυμένης δημοσιονομικής εποπτείας που ισχύουν στην ΕΕ («Ευρωπαϊκό εξάμηνο» κ.ο.κ.).
-- Σε αυτό το πλαίσιο, δεσμεύονται για κατάθεση συμπληρωματικού κρατικού προϋπολογισμού για το β' εξάμηνο του 2015. Αμεσα, μετά την κατάληξη της συμφωνίας με τους «θεσμούς», θα κατατεθεί και το νέοΜεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2016 - 2019, που προβλέπεται και στο «Ευρωπαϊκό εξάμηνο».
-- «Οι αρχές δεσμεύονται να συνεχίσουν τις μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στη βελτίωση των ελέγχων της διαδικασίας και των δαπανών του προϋπολογισμού». Σε αυτό το επίπεδο, προβλέπεται η συγκρότηση Δημοσιονομικού Συμβουλίου που θα είναι «πλήρως λειτουργικό». Πρόκειται για το μέτρο τηςαυτόματης και οριζόντιας περικοπής δαπανών του προϋπολογισμού, σε περίπτωση αποκλίσεων από τους αντιλαϊκούς στόχους. Η κυβέρνηση μάλιστα έχει προτείνει ο έλεγχος και οι σχετικές αποφάσεις να γίνονται σε εβδομαδιαία βάση...
-- «Η ιδιωτική διαχείριση των ελληνικών τραπεζών θα γίνεται σεβαστή και η κυβέρνηση δεν θα επέμβει στη λήψη των καθημερινών αποφάσεων και τη διαχείριση των τραπεζών, οι οποίες θα συνεχίσουν να λειτουργούν με βάση τις αρχές της αγοράς». Σε αυτό το πλαίσιο, σε αντίθεση με τα όσα αποπροσανατολιστικά διατυμπάνιζε προεκλογικά, η συγκυβέρνηση έρχεται να διασφαλίσει τα συμφέροντα ιδιωτών μεγαλομετόχων, τονίζοντας: «Η στρατηγική αυτή θα έχει στόχο να επιστρέψουν οι τράπεζες στην ιδιοκτησία ιδιωτών με την προσέλκυση διεθνών επενδυτών και για την επίτευξη ενός βιώσιμου προτύπου χρηματοδότησης σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο».
-- «Οι αρχές θα συνεχίσουν την εφαρμογή του οδικού χάρτη με το μοντέλο - στόχο της ΕΕ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τον διαχωρισμό και θα λάβουν όλα τα μέτρα για την αύξηση του ανταγωνισμού», ενώ παράλληλα θα προχωρήσουν και στη«μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου». Αποκαλύπτεται ότι, στο πλαίσιο και των δεσμεύσεων απέναντι στη στρατηγική της ΕΕ για την «απελευθέρωση» της Ενέργειας, θα προχωρήσουν κανονικά και στο σχέδιο για την κατάτμηση της ΔΕΗ (μέσω της «μικρής ΔΕΗ»). Την ίδια ώρα, δεσμεύονται στους «θεσμούς» να«αναθεωρήσουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ με βάση το κόστος». Σε αυτό το πλαίσιο, προ των πυλών εμφανίζονται και οι παραπέρα ανατιμήσεις στα τιμολόγια ρεύματος των λαϊκών νοικοκυριών, με βάση και τους κανονισμούς που ισχύουν στην ενεργειακή αγορά της ΕΕ.
-- Μισθοί στο Δημόσιο«Οι αρχές θα υιοθετήσουν νομοθεσία για την ενιαία μισθολογική μεταρρύθμιση με ισχύ από 1η Ιανουαρίου 2016, σύμφωνα με τους συμφωνημένους στόχους για το μισθολογικό κόστος, συμπεριλαμβανομένης της αποσυμπίεσης της κατανομής των μισθών σε σχέση με την ικανότητα, την απόδοση και την ευθύνη του προσωπικού της».
Το συγκεκριμένο μέτρο θα συνοδευτεί από την επιβολή ενός διαρκώς μειούμενου ορίου μισθολογικής δαπάνης υπολογιζόμενου ως ποσοστό επί του ΑΕΠ (!). Ειδικές παρεμβάσεις δρομολογούνται στα ειδικά μισθολόγια που ισχύουν σε κατηγορίες εργαζομένων στο δημόσιο τομέα (ένστολοι, γιατροί ΕΣΥ, δικαστικοί, διπλωμάτες) για τον «εξορθολογισμό» και την προσαρμογή με το νέο «ενιαίο μισθολόγιο» που θα εφαρμοστεί από την 1η Γενάρη 2016.
-- Ιδιωτικοποιήσεις: Μεταξύ άλλων δράσεων οι αρχές θα προχωρήσουν σε άμεσα βήματα για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού, θα οριστικοποιήσουν τους όρους για την πώληση τωνλιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, του ΟΣΕ και την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης στοαεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Για την ακίνητη περιουσία το ΤΑΙΠΕΔ θα καθορίσει τους ετήσιους στόχους εσόδων.
-- Πρωτογενή πλεονάσματα: Οπως αποκαλύπτεται, η κυβέρνηση δεσμεύεται «για την εξασφάλιση βιώσιμων πρωτογενών πλεονασμάτων μεσοπρόθεσμα, τα οποία θα μειώνουν σταθερά το χρέος,αλλά και τα οποία θα είναι σύμφωνα με τα πρωτογενή πλεονάσματα των άλλων οικονομιών της Ευρωζώνης με υψηλά επίπεδα δημόσιου χρέους». Ο λαός θα συνεχίσει να ματώνει, δηλαδή, για την αποπληρωμή ενός χρέους που δεν είναι δικό του, την ίδια ώρα που μπαίνει σταθερά ως στόχος «η Ελλάδα να επανακτήσει σταδιακά την πρόσβαση στις αγορές», να προστεθούν δηλαδή κι άλλα βάρη στην πλάτη του λαού, για λογαριασμό του κεφαλαίου.
-- Διατήρηση του ΕΝΦΙΑ όχι μόνο το 2015 αλλά και το 2016. Επιπλέον, προβλέπεται η διασφάλιση του ίδιου εισπρακτικού στόχου, ύψους 2,65 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, μέσω αντιστάθμισης των όποιων μειώσεων προκύψουν από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, επί των οποίων υπολογίζεται το χαράτσι. Μάλιστα, η πρόταση της συγκυβέρνησης προδιαγράφει μειώσεις στα όρια εισοδήματος μέχρι τα οποία προβλέπονται «ελαφρύνσεις» ή «απαλλαγές» στα φτωχότερα τμήματα του λαϊκού πληθυσμού. Επιπλέον, θα μειωθεί και το αφορολόγητο όριο πάνω από το οποίο επιβάλλεται συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ (σήμερα 300.000 ευρώ).
-- Επιβολή φόρου με συντελεστή 13% από το πρώτο ευρώ στο σύνολο των αγροτικών αποζημιώσεων, επιδοτήσεων και ενισχύσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκυβέρνηση ετοιμάζεται να προχωρήσει σε κατάργηση της ρύθμισης που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, σχετικά με την απαλλαγή των αγροτικών ενισχύσεων μέχρι το ποσό των 12.000 ευρώ...
Ριζοσπάστης